Jedlo ako prostriedok na ventil

napísala Ali

Každý z nás sa občas preje. Je prirodzené, že po takejto neuváženosti sa potom ľutujeme, máme tak trocha výčitky svedomia a hanbíme sa za to.

Na úvod si úprimne odpovedzme na otázku sami v sebe. Ak nám dobré jedlo zlepší náladu, je to zlé ?

Problémom však nieje to, ak nám jedlo okrem výživy spôsobí aj pocit šťastia. Problémom je pre nás vtedy, ak sa jedlo stane pre nás jediným zdrojom šťastia.

V praxi to vyzerá aj takto:

Rodičia sa ku nám správajú odmerane ? Dostaneme chuť niečo zjesť.

Nahnevaná nás šéf alebo kolega v práci ? Dostaneme chuť niečo zjesť.

Máme pred sebou nepríjemnú úlohu ? Nudíme sa pred televíziou ? Dostaneme chuť niečo zjesť.

A takto by som mohla pokračovať .. Jedlo sa začne stávať našou útechou a akýmsi pocitom šťastia v situáciach, ktoré nevieme emocionálne najlepšie zvládať. Prostredníctvom jedla začneme ventilovať svoje emócie.

Pri tomto všetkom náš mozog začne automaticky myslieť na to,

ako sa cítiť o trochu lepšie – na náš zdroj šťastia – na jedlo.

Pre niekoho sa však každodenné prejedanie môže stať každodennou rutinou a postihnutý si môže v snahe zbaviť sa zbytočných kalórií siahnuť si až na život nebezpečnými metódami. Jedlo začne zastupovať látkovú závislosť ako hocijakú inú – alkohol, cigarety a iné. Začarovaný kruh prejedanie-výčitky môže viesť k vážnej poruche príjmu potravy, tzv.bulímia či záchvatové prejedanie.

Záchvaty prejedania obvykle spúšťa séria typických udalostí a môžme ich rozdeliť do troch kategórií:

1. Záchvaty, ktoré sa týkajú jedla a jeho konzumácie

-porušenie pravidiel stravovania sa

-pocit plnosti po jedle

-myšlienky na jedlo

2. Záchvaty, ktoré súvisia s obavami o svoju váhu a postavu

-úzkosť kvôli váhe a postave

-zistenie, že vážime viac, ako sme predpokladali

-pocit,  že sme tuční

-zistenie, že oblečenie je nám príliš malé a tesné

3. Stavy zlej nálady

-pocit úzkosti a depresie

-pocit osamelosti a izolácie

-pocit napätia, úzkosti a strachu

-pocit hnevu a podráždenosti

Nutkanie prejedania sa počas obyčajného dňa sa väčšinou objavuje popoludní. V priebehu dňa sa z myšlienok na jedlo postupne stáva čím ďalej tým viac posadnutosť. Jednou z vecí, ktorá záchvat vyvoláva je HLAD. Keď dostaneme hlad, miesto toho, aby sme si dali niečo, čo hlad utíši, zjeme všetko, čo máme okolo seba. Je to akoby sme museli uspokojiť všetky chuťové bunky naraz.

Väčšina ľudí trpiacich záchvatovým prejedaním sa rovnomerne snaží zároveň držať i diétu. Diéty z pravidla prejedaniu sa predchádzajú.

Pre osoby, ktoré sa prejedajú majú otázky telesnej hmotnosti a tvaru tela obrovskú váhu. Ich pocit vlastnej hodnoty záleží predovšetkým na tom, koľko vážia a ako vyzerajú. Ich život je ovládaný tým, koľko vážia a ako vypadajú. Mnohí z nich podliehajú silnej túžbe schudnúť. Keď majú pocit, že pribrali, je to pre nich katastrofa a silno to poznamenáva ich život. Prepadajú hlbokej depresií a vyhýbajú sa verejnosti a prestávajú mať kontrolu nad tým, koľko toho práve jedia. Začnú sa opäť prejedať, cítiť sa skľúčene a a usilovne sa znovu snažia držať diétu a schudnúť. Keď na druhej strane zistia, že ich hmotnosť sa znížila, majú z toho veľkú radosť.

“Pamätám si, keď sa môj deň začínal vážením sa nalačno. Úplne nahá. Ani gumičku vo vlasoch som nezniesla. Musela som dať dole zo seba všetko. Zistenie, že mám o 10 dekov viac ako večer, bolo pre mňa koncom sveta. Nastúpila ďalšia diéta, schudnutie, odváženie sa, radosť, pribratie, výčitky, diéta a dookola. Ocitám sa vo vlaku, z ktorého nemožno vystúpiť”, opisujem.

Boj s prejedaním sa je záležitosťou psychiky a preto k nemu treba pristupovať s rozvahou. Pomaly, krok za krokom. Ak ste sa v čítaní týchto riadkov našli a cítite sa zahanbene, je to v poriadku. Teda nieje. Ale nikto Vás nesúdi. Jediný, kto Vám vie pomôcť ste Vy sami. A preto v snahe anonymne pomôcť niekomu z Vás alebo Vašim blízkym som pripravila  svojpomocný program šiestich krokov ako sa mať pod kontrolou :

I.krok SLEDOVAŤ

Systematicky a pravidelne si zapisujte, čo a kedy jete, aby ste čo najpresnejšie vedeli, čo sa deje.

(V prípade záujmu záznamového hárku má prosím kontaktujte TU )

II.krok ZOSTAVIŤ NUTRIČNÝ PLÁN

Odporúčam nutričného špecialistu ( V prípade záujmu ma môžte kontaktovať TU )

III.krok NAUČIŤ SA ZASIAHNÚŤ

Odsledovať, ktoré okolností a udalostí Vás privádzajú k záchvatovitému prejedaniu sa a čo môžete urobiť, aby ste im predchádzali.

IV.krok RIEŠIŤ PROBLÉM

Naučiť sa definovať problémy, ktoré vyvolávajú problémy s PPP a naučiť sa, ako sa s nimi vyrovnať.

V.krok ZABUDNÚŤ NA AKÚKOĽVEK DIÉTU

Systematicky rozšíriť škálu potravín, ktoré jete.

VI.krok ZMENIŤ MYSLENIE

Rozpoznať presvedčenia, ktoré sú koreňom Vašich problémov s PPP a pokúsiť sa ich upraviť.

 

Skúste ísť na prechádzku do prírody, pustiť si film, zatancovať si v izbe – skrátka, urobiť čokoľvek iné a zdravšie, aby ste sa vyhli nájazdom na chladničku. Boj s prejedaním sa je vecou psychiky a treba k nemu pristupovať systematicky.

Nejednému pomôže aj takzvaná šoková terapia. To je naštudovanie a uvedomenie si možných zdravotných rizík takéhoto spôsobu správania. Srdcovo-cievne problémy, zvýšený krvný tlak a iné rozšírené civilizačné ochorenia sa týkajú najmä ľudí s nadmernou hmotnosťou. Obezita je nielen nezdravá, ale aj nebezpečná a zákerná.

Svoj život máte v rukách len Vy, nepokazte si ho prejedaním sa alebo neustálym kompulzívnym jedením. Problémy s príjmom potravy sú riešiteľné. Stačí sa odhodlať s nimi zabojovať.

 

0 komentár
1

Možno dostaneš chuť aj na

Zanechať komentár

Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Rozumiem Čítaj ďalej