Ako fungujú chute ?

napísala Ali

Je jazyk prvá vec, ktorá rozhoduje o tom, ktorú chuť budeme ako vnímať ? Ktorá zo všetkých chutí je pre nás tá najnebezpečnejšia ?  Krátka úvaha na začiatok.

Rada by som opäť však poznamenala, že najviac nebezpečný je každý extrém. A platí to aj tu.  Koľko chutí teda máme?  Štyri alebo päť ? Slaná, sladká, kyslá, horká. Takto má to aspoň učili a určite aj mnohých z Vás.  Počuli ste však aj o piatej chuti  ?

Na celom jazyku máme veľa chuťových pohárikov. Na jeho špičke vnímame sladkú chuť. Na jeho koreni horké chute. Niekde uprostred cítime kyslú chuť . Po stranách jazyka zase slanú chuť. Piata chuť je tzv. UMAMI chuť.  Táto chuť je plne umelá a tu náš jazyk vníma najvýraznejšie a je veľmi ľahko návyková. Je to chuť glutamánu sodného, ktorý je najčastejšie pridávaný do rôznych korení, čo je tak významná vec, že my okamžite prestaneme vnímať bežnú chuť potravy, pokiaľ v našej chuti dominuje práve táto piata chuť.

 

Chuť horká je chuť , ktorá je najviac obranná. Pokiaľ je niečo horké, mohlo by to byť pre nás toxické. Najviac návyková je chuť sladká, čo ste sa s najväčšou pravdepodobnosťou určite aj domnievali. Glukóza je hlavou živinou všetkých našich buniek. Je to niečo, čo potrebuje náš mozog pre svoju činnosť. Ďalšou najviac návykovou chuťou je chuť slaná. Pokiaľ prestaneme soliť a začneme sa vyhýbať prisolovaniu, údeninám a soli v minerálnych vodách je dokázané, že v priemere o tri týždne si odvykneme od slanej chute. Následne sa v praxi  môžme stretnúť s tým, že sa nám prirodzene znechutí chodiť do reštaurácií, pretože sa nám jedlo začne zdať príliš slané. Človek si vie veľmi rýchlo odvyknúť na rozdiel od sladkého.

Pokiaľ konzumujeme ovocie, fruktóza  (čo je ovocný cukor) je štyrikrát sladšia ako glukóza.

Sladkej chuti nemáme šancu si odvyknúť i keď budeme jesť len ovocie a vylúčime i sladidlá.

Chuť ako taká veľmi vysoko súvisí aj s tým ako veľmi sme zavodnený.  Keď prestaneme piť,  začneme vnímať všetky chute horšie. Dôležitým prostriedkom k vnímaniu chute je dostatočné zvláčnenie jazykových papiel. Papily sú chuťový orgán, ktorý obsahuje chuť. Chuťové poháriky sú nacvičiteľné ale veľkú časť ich máme vrodenú.  Nesmieme konzumovať veľké množstvo soli a cukru, pretože práve ich nadmerný príjem nám otupí vnímanie chuti.  Rodičia, ktorí dávajú svojim deťom od malička príliš sladené alebo solené veci, začnú odmietať normálnu potravu, pretože im príde bez chuti práve “vďaka” týmto mechanizmom.

Mali by sme sa starať aj o náš jazyk. Mali by sme sa zaujímať o svoju hydratáciu, čiže dostatočne prijímať tekutiny.  Mali by sme viac sledovať zloženie potravin, aby v nich nebola TÁ piata, falošná chuť. Plus musíme si dávať pozor aké koncentrácie rôznych chuti sme schopný vnímať.

Je dobré, urobiť si nejaký test. Napríklad : “Ako sladký musí byť nápoj, aby nám prišiel sladký?”  Rozpätie je obrovské. Keď sa takýto pokus robil v materskej škôlke, zistilo sa, že deti, ktoré si zvyknú príliš sladiť,  nerozoznali rozdiel medzi štyrmi až siedmimi kockami cukru v jednom litre vody. Všetko im prišlo príjemne sladké.

Vedeli ste, že jeden liter sladeného nápoja “coly” ukrýva až 33 kociek cukru ?

Problém je v tom , že pokiaľ pijeme nápoje s vysokou koncentráciou cukru, tak automaticky do jedla zvykneme pridávať viacej cukru, bez toho, aby sme to registrovali, pretože si ho chceme prisladiť zo zvyku. Ovocie nám môže prísť kyslé, napriek tomu že je sladké. Sú niektoré sladké nápoje tak sladké, že miera sladkosti nás oklame tým, že nápoje sú bublinkové ?? Kyseliny totižto znižujú vnímanie sladkej chuti. Je to kyselina uhličitá, ktorá nám trošku tými bublinkami podráždi jazyk, zvýši prekrvenie a tým sa zníži vnímanie chuti. Jednorázovo sa používa na okyslenie kyselina citrónová alebo askorbová, ktorá tiež zrazí sladkú chuť. Ďalším problémom sú aj džúsy, ktoré obsahujú 10% cukrový  roztok. Je v nich veľa fruktózy, ktorá je štyrikrát sladšia ako glukóza. Trávenie prebieha už vplyvom slín v ústnej dutine. Je vidieť aká dôležitá je sladká chuť, pretože amyláza , ktorá štiepi škroby nám pomáha poznať už v ústach, že jeme niečo, čo je správne.

Rohlík, ktorý by bol bez chuti, my ochutnáme a vieme, že obsahuje už polysacharidy, čiže niečo, čo prinesie glukózu a chutí nám to. Človek, ktorý si zvykne vnímať vlastné jedlo ( bez sledovania médií) ten JE efektívne z hľadiska spracovania živín. Keďže neje tak rýchlo a potravu doslova nehltá, lepšie potravu rozmelie a výživne látky z potravy sa mu do tela takýmto spôsobom dostanú lepšie ako človeku, ktorý iba konzumuje sústa v ponáhľaní sa alebo pri konzumácií za počítačom, pri televízií.

Pozrime sa ešte na to, či je vnímanie chutí rozličné v závislosti podielu tuku u ľudí?  ? Žiadna štúdia to nepotvrdila ani nevyvrátila. Nevie sa,ale bude iné vnímanie žiadúcnosti , motivácia u ľudí,ktorí držia nejakú diétu a ktorí nie. Podvýživové diéty, ktoré vedu k tzv. rýchlemu schudnutiu môžu vytvárať tak veľkú chuť na nejaké potraviny, že tá chuť je neovládateľná. Dokonca nás telo môže naviesť trošku ku kritickému mysleniu, začne nám nahovárať veľa hlúposti, typu: “Celý deň som všetko dodržal/a, tak teraz sa môžem odmeniť. Vytvára racionalizáciu, aby obišla našu vôľu nejako zaobchádzať s potravou. Ak niečo vyradíme zo svojho jedálnička zo zdravotných dôvodov, je veľmi dôležité to zároveň niečim nahradiť. Ak potravinu vyradíme a ničím ju súčasne nenahradíme, vznikne nám deficit, ktorý potom môže viesť k tomu, že začneme vyhľadávať tú potravinu, napriek tomu, že nám škodí. Skladba toho, čo jeme by mala byť vyvážená a pestrá. Platí to aj v prípade chuti ? Akákoľvek chuť, ktorá presiahne svoje medze sa v konečnom dôsledku zmení na chuť horkú ( je to z obranných dôvodov). Chuť kyslá, tá nás odrádza podľa našich zvykových preferencii a môže viesť i k tomu, že sa môžeme i pozvracať,  aby sme sa zbavili zbytočnej potraviny. Najviac intenzívne vnímame tie chute,  ktoré sú spojené s potenciálnymi toxínmi. Príliš horká alebo kyslá chuť sú tie chute, ktoré nám zdvíhajú žalúdok. Pokiaľ zjeme niečo, čo v konečnej fáze vyhodnotí naša chuť ako horké, tak nás ešte obráni vracanie a takto vylúčime danú potravu.

 

0 komentár
1

Možno dostaneš chuť aj na

Zanechať komentár

Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Rozumiem Čítaj ďalej